EN

ΑΝΟΙΧΤΑ ΣΗΜΕΡΑ ΕΩΣ ΤΙΣ 17:00

Νόστος
Γιάννης Ψυχοπαίδης

ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΤΕΧΝΗ

4 ΜΑΡΤΙΟΥ ΕΩΣ 30 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2008

Η ΕΚΘΕΣΗ

Πρόκειται για αντιπροσωπευτικά έργα από πολυσυζητημένες ενότητες της γνώριμης δουλειάς του, όπως τα: «Αλφάβητο 24 + 1 Γράμματα», «Έπεα πτερόεντα. Σημειώσεις στην Οδύσσεια», «Δώματα Νυκτός. Εικαστικό ταξίδι στο ποίημα του Παρμενίδη», «Ιστορία δύο πόλεων», «Το γράμμα που δεν έφτασε», “Fragile paintings”, «Κίονες και πεσσοί», «Η κληρονομιά του Απόλλωνα», «Άνθη της πέτρας» (εικόνες πάνω στην ποίηση του Γ. Σεφέρη), «Τα κάτω άκρα» και «Πατριδογνωσία».

Η έκθεση περιλαμβάνει, επίσης, τις μνημειακές συνθέσεις «Χρησμός» (150×100 εκ, μικτή τεχνική, 2003), «Εκατό πιάτα» (230×230 εκ, μικτή τεχνική, 2005), «Μεγάλος Νόστος» (230×600 εκ, μικτή τεχνική, 2008), και την εγκατάσταση «Αλφάβητο 24» (24 βιβλία – 24 γράμματα), που αποκαλύπτουν την εμμονή του καλλιτέχνη για την κατάκτηση νέων πλαστικών εκφραστικών μέσων.

Το σκεπτικό της έκθεσης

Ο Ψυχοπαίδης εστιάζει την προσοχή του στην ισοδύναμη σχέση της νοηματικής φόρτισης των έργων του και των ποιοτικών πλαστικών αξιών της ζωγραφικής του. Χειρίζεται με αμεσότητα και ελευθερία το μνημονικό απόθεμα της εμπειρίας, έχοντας αφοσιωθεί στην ιχνηλάτηση του κόσμου μας. Οι εξπρεσιονιστικοί χειρισμοί και οι αφαιρετικές διατυπώσεις αποτελούν γνώριμα στοιχεία της ζωγραφικής του έκφρασης. Η κριτική διάθεση και η στοχαστική ματιά τού επιτρέπουν τον άμεσο ή έμμεσο σχολιασμό της πραγματικότητας.

«Ο Νόστος», σημειώνει ο επιμελητής της έκθεσης κ. Τάκης Μαυρωτάς, «εκφράζει την πνευματική τόλμη και την εμμονή του Ψυχοπαίδη να ακροβατεί συνεχώς, άλλοτε στρέφοντας το βλέμμα του στις αιώνιες μορφές της τέχνης του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού και άλλοτε βυθιζόμενος στοχαστικά στη σύγχρονη πραγματικότητα. Η ζωγραφική του ταυτίζεται με την ωριμότητά του, ενδυναμώνοντας την αίσθηση ότι κάθε έργο είναι σαν ένα επιτύμβιο. Μορφή και περιεχόμενο, απόλυτα ισορροπημένα, ορίζουν τη ριζοσπαστική τόλμη των ζωγραφικών του διατυπώσεων. Η δουλειά του, εντελώς πρωτότυπη, εδράζεται στέρεα σε ρεαλιστικά δεδομένα, φανερώνοντας την ιδεολογική του άποψη απέναντι στην ιστορική μνήμη και την εποχή του.»

ΕΙΚΟΝΕΣ

01
Πατριδογνωσία, 1976 50×70 εκ.
© Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
02
Διπλός Ηνίοχος, 1991 125×125 εκ.
© Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
03
Αφιέρωμα στους Δελφούς, 1994 100×123 εκ.
© Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
04
Εικόνα πάνω στο ποίημα του Παρμενίδη, 2000
© Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
01
Πατριδογνωσία, 1976 50×70 εκ.
© Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
02
Διπλός Ηνίοχος, 1991 125×125 εκ.
© Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
03
Αφιέρωμα στους Δελφούς, 1994 100×123 εκ.
© Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
04
Εικόνα πάνω στο ποίημα του Παρμενίδη, 2000
© Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Ο ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ

Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης σπούδασε στο εργαστήριο χαρακτικής της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών (1970 – 1976). Το 1970, με υποτροφία της D.A.A.D, πήγε στο Μόναχο, όπου συνέχισε τις σπουδές του στην Ακαδημία Καλών Τεχνών. Από το 1977 έως το 1986 έζησε και εργάστηκε στο Δ. Βερολίνο, ως υπότροφος του καλλιτεχνικού προγράμματος της πόλης. Παράλληλα παρακολουθούσε μαθήματα Κοινωνιολογίας και Ιστορίας της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο του Βερολίνου. Το 1987 εγκαταστάθηκε στις Βρυξέλλες, όπου παρέμεινε ως το 1992, και μετά επέστρεψε στην Ελλάδα. Το 1994 εξελέγη καθηγητής στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας.

Έχει παρουσιάσει το έργο του σε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Υπήρξε επίσης μέλος της ομάδας «A» στην Αθήνα και 10/9 στο Μόναχο, ιδρυτικό μέλος της ομάδας των «Νέων Ελλήνων Ρεαλιστών» και του Κέντρου Εικαστικών Τεχνών. Θεωρητικά του κείμενα που αναφέρεται σε θέματα αισθητικής, τέχνης και κοινωνίας έχουν δημοσιευθεί σε βιβλία, εφημερίδες και περιοδικά.

Επιμέλεια Έκθεσης

Τάκης Μαυρωτάς

Χορηγός

ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ Όμιλος Επιχειρήσεων