EN

ΑΝΟΙΧΤΑ ΣΗΜΕΡΑ ΕΩΣ ΤΙΣ 20:00

Γιάννης Κουνέλλης

ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΤΕΧΝΗ

5 ΑΠΡΙΛΙΟΥ ΕΩΣ 30 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2012

Η ΕΚΘΕΣΗ

Ο Γιάννης Κουνέλλης, του οποίου η συνεισφορά στο ριζοσπαστικό και με διεθνείς επιρροές κίνημα της Arte Povera υπήρξε καταλυτική, έφυγε από την Ελλάδα σε πολύ νεαρή ηλικία για να αφήσει πίσω του τα τραύματα του Εμφυλίου. Τώρα επιστρέφει για να δημιουργήσει ένα έργο εν μέσω της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης που βιώνει σήμερα η Ελλάδα.

Η εγκατάσταση του Κουνέλλη δεν μπορούσε παρά να συνιστά μια ‘απάντηση’ στην έκρυθμη κατά¬σταση καθώς, όπως λέει ο ίδιος, “στη συγκυρία αυτή θα ήταν αδιανόητη μια συνηθισμένη έκθεση τέχνης στην Ελλάδα”.

Για την έκθεσή του στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, ο Γιάννης Κουνέλλης μεταχειρίζεται υλικά από τα παλιατζίδικα και τις αγορές της Αθήνας. Τα αντικείμενα αυτά κουβαλούν την ιστορία του τόπου, μιας πόλης που έχει ζήσει αλλεπάλληλες μεταβολές ως προς τον πληθυσμό, τις ιδεολογίες και τα επίπεδα ευμάρειας αλλά και μερικές ακραίες αλλαγές τα τελευταία χρόνια.

Ο Κουνέλλης χρησιμοποιεί εφημερίδες, κάρβουνο, σακιά από λινάτσα, παλιά παπούτσια και γυαλιά, παλτά, χώμα και σίδερο ως πρώτες ύλες για τις συνθέσεις του, που απλώνει στους χώρους του νεοκλασικού κτηρίου. Τα ίδια αυτά αντικείμενα φέρουν επίσης και προσωπικές μνήμες και μπορεί να αποτελούν σύμβολα ελπίδας και επιθυμιών, όσο και ανεκπλήρωτων φιλοδοξιών και ονείρων. Στη δουλειά του Κουνέλλη οι προσωπικές ιστορίες και η ιστορία του τόπου, της πόλης, έχουν την ίδια βαρύτητα.

Τα μαύρα παλτά που εμφανίζονται συχνά στα έργα του μπορεί να αντιπροσωπεύουν τον καλλιτέχνη, τον θεατή ή και τον ‘ανθρωπάκο’, τον Σαρλώ της εποχής μας που συνθλίβεται καθώς οι κοινωνίες αλλάζουν. Μπορεί τα έργα να αντικατοπτρίζουν σημερινά προβλήματα αλλά, όπως σε όλη του τη δουλειά, παρότι τα αντικείμενα έχουν τη δική τους ιστορία, εντάσσονται με τέτοιο τρόπο στις εγκαταστάσεις του ώστε να γίνονται καθολικά, αρχαία μαζί και σύγχρονα.

ΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ

01
© Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
02
© Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
03
© Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
04
© Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
05
© Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
06
© Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
07
© Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
01
© Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
02
© Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
03
© Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
04
© Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
05
© Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
06
© Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
07
© Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Ο ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗΣ

Γεννημένος στον Πειραιά το 1936, ο Κουνέλλης εγκαταστάθηκε στη Ρώμη το 1956 και θεωρείται πλέον ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του κινήματος της Arte Povera. Ο όρος Arte Povera, που επινοήθηκε από τον επιμελητή Germano Celant, αναφέρεται στα ‘ταπεινά’ υλικά που χρησιμοποιούσαν στα έργα τους ο Κουνέλλης και άλλοι, όπως οι Boetti, Calzolari και Merz. Η Arte Povera δεν ήταν μια ομάδα καλλιτεχνών με συγκεκριμένο στυλ• αυτό που συνέδεε τους δημιουργούς ήταν ο ανοιχτός πειραματισμός και η εργασία εκτός των συμβατικών ορίων. Ο όρος Arte Povera δεν αναφερόταν στα φτωχά υλικά αλλά σε μια τέχνη χωρίς περιορισμούς, φτιαγμένη από ήδη υπάρχοντα αντικείμενα.

Ήδη από τα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του 1960, ο Κουνέλλης χρησιμοποιούσε στοιχεία όπως ατσάλι, πέτρα, λινάτσα, κάρβουνο και μαχαίρια. Αντικαθιστούσε το τελάρο με πλαίσια κρεβατιών, κάσες κουφωμάτων και κρεμάστρες παλτών. Η κλίμακα ήταν πάντα συμβα¬τή με το ανθρώπινο σώμα: οι διαστάσεις του διπλού κρεβατιού ή ενός παραθύρου επαναλαμβάνονται σταθερά στα έργα του. Επιστράτευε ακόμη και ζωντανά ζώα, όπως στην περίφημη εγκατάσταση με άλογα που παρουσίασε στη Ρώμη το 1969 επιχειρώντας να αμφισβητήσει το κατεστημένο καλλιτεχνικό στερέωμα.

Χρησιμοποιούσε φωτιά, χώμα και χρυσό για τον αλχημιστικό τους συμβολισμό ή καφέ και κάρβουνο ως αναφορές στο εμπόριο αλλά και ως χαρακτηριστικά στοιχεία του λιμανιού της γενέθλιας πόλης του. Ο Κουνέλλης έχει επιστρατεύσει ακόμη παλιά παπούτσια και ρούχα αλλά και αντίγραφα θραυσμάτων από αρχαία γλυπτά για να αναφερθεί στις περίπλοκες και αντιφατικές διαστρωματώσεις της ταυτότητας.

Το έργο του Γιάννη Κουνέλλη έχει παρουσιαστεί σε μεγάλες αναδρομικές και σε εκθέσεις σε πολλά μεγάλα μουσεία ανά τον κόσμο: Stedelijk Van Abbemuseum, Άιντχοφεν• Obra Social, Caja de Pensiones, Μαδρίτη• Whitechapel Art Gallery, Λονδίνο• Staatliche Kunsthalle Baden-Baden• Musée d’Art Contemporain, Μπορντό• MoCA, Σικάγο• Museo Nacional, Centro de Arte Reina Sofía, Μαδρίτη• Galleria Nazionale d’Arte Moderna, Ρώμη• Museo
d’Arte Contemporanea Donnaregina, Νάπολη• Neue National Galerie, Βερολίνο.

Οι πρόσφατες ατομικές εκθέσεις του περιλαμβάνουν την Ambika P3, Λονδίνο, 2010 και το Today Art Museum του Πεκίνου το 2011, ενώ η Tate Modern του Λονδίνου έχει αφιερώσει ειδική αίθουσα.

Στην Ελλάδα, η πιο πρόσφατη παρουσίασή του σε μουσείο ήταν το 2004 στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Αθήνα. Το 1994 ο Κουνέλλης έστησε μια σημαντική αναδρομική εγκατάσταση της δουλειάς των 30 τελευταίων ετών στο φορτηγό πλοίο Ιόνιον στο λιμάνι του Πειραιά, οργανωμένη από το Ίδρυμα Ι. Φ. Κωστόπουλου. Μετείχε επίσης στην ομαδική έκθεση ‘Outlook’ του 2003 στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, με επιμέλεια του Χ. Ιωακειμίδη.

Aπό το 1976 μέχρι σήμερα έχει παρουσιάσει το έργο του αρκετές φορές στην Αθήνα, σε ατομικές εκθέσεις στην γκαλερί Bernier/Eliades.

ΧΟΡΗΓΟΙ

Χορηγός

Eurolife
AEGEAN

Χορηγός Επικοινωνίας

ΜΕGA
ΣΚΑΙ
ΤΑ ΝΕΑ
ενλευκώ
Αthens Voice
ελculture
protagon

Με τη συνεργασία

Ελληνικό φεστιβάλ

Με την Υποστήριξη

Contemporary art support committee

Χορηγός Φιλοξενίας

Periscope